Neumann János Tehetséggondozó Program
A 80-as évek második felében az iskolaszámítógép-program, a mikroszámítógépes klubok és más rendezvények hatására az iskolákban (is) pezsgő, színes volt a "számítástechnikai élet". A 90-es évek első két harmadában az Internet megjelenése, majd a Sulinet-program váltott ki hasonló érdeklődést és aktivitást. Az informatika megszokottá válásával az érdeklődés csökkenni látszik, miközben ma már a társadalom szinte minden rétegének szüksége van informatikai ismeretekre, a jól képzett, sokoldalú informatikusok iránti igény pedig dinamikusan nő.
A 90-es évek közepéig a magyar diákok kiemelkedő sikerrel szerepeltek a nemzetközi informatikai diákolimpiákon, azóta csökkent az eredményességük. Ennek számos oka lehet, többek között
- az iskolákban nőtt a számítógépi programok használatát előtérbe helyező oktatás aránya a problémamegoldás, algoritmizálás kárára,
- a középiskolákban a szakkörvezetésért a tanárokat nem honorálják, ezért a diákoknak kevesebb lehetőségük van (a tanári segítség mellett folyó) önfejlesztő, önképzőköri munkára,
- nincsenek országos és alig vannak regionális informatikai önképzőkörök, tehetséggondozó tanfolyamok, ahol a tehetséges diákok rendszeresen találkozhatnának,
- nem megfelelő a diákolimpiákon részt vevő diákok felkészítése: kevés rá az idő, kevesen tartják a felkészítőt, a felkészítés idejére a résztvevők nem vonulnak el, nem mentesülnek napi feladataik alól stb.,
- a világ számos országában (a Nemzetközi Informatikai Diákolimpián 2000-ben már 70 ország diákjai vettek részt!) vannak tehetséggondozó szakkörök, felkészítő táborok, többfordulós válogatóversenyek stb.
Ezzel párhuzamosan az egyetemeken, főiskolákon határozottan érezhetővé vált, hogy csökkennek a felvételi ponthatárok, csökken a felvételizők tudása; és ami a legfontosabb: a végzés után várható magas fizetési lehetőségek sem tették annyira népszerűvé az informatikai szakokat, mint az várható lenne. Ez arra utal, hogy a középiskola lényegében elvesztette az informatikai szakmákra irányuló motiváló szerepét, ami néhány éven belül igen hátrányosan érintheti a magyar szoftverfejlesztő cégeket.
A magyar diákok sikeres diákolimpiai szereplése nem öncél, a tehetséggondozás nem csak a legtehetségesebbeknek szól: a magyarországi informatika, a természettudományos és általában a közoktatás jó hírének egyik fontos eleme a sikeres diákolimpiai szereplés, amely ugyanakkor a hazai átlagot is felfelé húzza, mert a többség számára kihívást jelent, a tehetséggondozás pedig példát ad, irányt mutat.
Formai megvalósítások
A tehetséggondozást az eddigi egy helyett négy pillérre helyezzük, s mindhárom pillér az eddigi versenyeztetés mellett a felkészítésre helyezi a hangsúlyt:
- regionális tehetséggondozó foglalkozások szervezése (az ország 30 városában, 2 éven keresztül, évente 6-8 alkalommal a régió legtehetségesebb 9-11. osztályosai számára),
- országos tehetséggondozó foglalkozások szervezése (az ország 2-3 városában, évente 6 alkalommal a legtehetségesebb 11-12. osztályosok, illetve az olimpiai válogatóverseny résztvevői számára),
- diákolimpiai válogatóversenyek és felkészítő táborok szervezése (válogatóverseny és a felkészítés összekötése),
- diákolimpiai válogatóversenyek és felkészítő táborok szervezése (más tantárgyakhoz hasonlóan a válogatóverseny és a felkészítés összekötése, 2*1 hetes felkészítéssel).
Mind a négy pillér az eddigi versenyeztetés mellett a felkészítésre helyezi a hangsúlyt.
A 2 éves regionális (megyei vagy városi, városkörnyéki) szakköröket a Regionális Tehetséggondozó Centrumok (RTC) szakértő tanárai tartják, amiben segítséget nyújtanak, folyamatos minőségbiztosítási feladatot vállalnak az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztály tagjai. Ezek az RTC-k egy vagy több középiskolához tartozhatnak.
Az országos szakkört Budapesten (ELTE) tartják az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztály tagjai.
A diákolimpiai levelező felkészítést Interneten keresztül tartják az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztály tagjai.
Tananyag
Az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztálya kidolgozta a szakkörök tematikáját, amelynek alapján az összes Regionális Tehetséggondozó Centrumban egységes képzési rendszer alapján folyik az oktatás.
Az egyes szakköri foglalkozások 4-5 tanóra hosszúak, a témától, illetve a csoport haladási sebességétől függően. A résztvevők minden alkalommal egy 8-12 oldalas könyvecskét kapnak az adott foglalkozás témájáról. A könyveket a Tehetséggondozási Szakosztály tagjai írják, sokszorosításukat és a helyszínre juttatásukat az NJSzT oldja meg.
Egyes szakkörön megjelenő algoritmusokhoz webes animációkat lehet megtekinteni és letölteni. (Készítette: Horváth Anna Lili)
Regionális szakkör - I. év:
Lecke címe | Letölthető állomány |
---|---|
Halmaz típus és megvalósításai |
Halmaztipus.pdf |
Programozási tételek (sorozatszámítás, megszámolás, maximumkiválasztás) |
Tetelek1.pdf |
Programozási tételek (eldöntés, kiválasztás, keresés) |
Tetelek2.pdf |
Tételek összeépítése |
Tetelek3.pdf |
Rendezések |
Rendezesek.pdf |
Rekurzió 1. |
Rekurzio1.pdf |
Rekurzió memorizálással |
Rekurzio2.pdf |
Visszalépéses kiválogatás rekurzívan |
Backtrack1.pdf |
Visszalépéses maximumkiválasztás |
Backtrack2.pdf |
Regionális szakkör - II. év:
Lecke címe | Letölthető állomány |
---|---|
Multihalmaz típus és megvalósításai |
Multihalmaz.pdf |
Programozási tételek 1 (kiválogatás, szétválogatás) |
Tetelek4.pdf |
Programozási tételek 2 (unió, metszet) |
Tetelek5.pdf |
Tételek összeépítése |
Tetelek6.pdf |
Oszd meg és uralkodj stratégia |
Oszdmeg.pdf |
Mohó stratégia 1. |
Moho1.pdf |
Mohó stratégia 2. |
Moho2.pdf |
Visszalépéses keresés 1 |
Backtrack3.pdf |
Visszalépéses keresés 2 |
Backtrack4.pdf |
Regionális Tehetséggondozó Centrumok (RTC)
A 2 éves regionális (megyei vagy városi, városkörnyéki) szakköröket a Regionális Tehetséggondozó Centrumok (RTC) szakértő tanárai tartják, amiben segítséget nyújtanak, folyamatos minőségbiztosítási feladatot vállalnak az NJSzT Tehetséggondozási Szakosztály tagjai. Feladatuk a regionális szakkörök szervezése, lebonyolítása. Meg kell oldaniuk a szakkörre jelentkezéseket, a foglalkozásokról szóló értesítéseket. Az egyes helyszíneken 10-25 fő részvételére számítunk.
A szakköröknek havonta 1 alkalommal (ingyen) biztosítanak számítógéplabort az RTC-hez tartozó középiskolák.
Országos Tehetséggondozó Centrumok
Feladatuk az országos szakkör lebonyolítása. Az országos szakkör résztvevőit az RTC-k, valamint az NJSzT Tehetséggondozási Szakosztály vezetői választják ki. Tananyaga a regionális szakkörök anyagára épít, közelít a nemzetközi versenyeken előforduló feladattípusokhoz.
A szakköröknek a képzésben résztvevő egyetemek biztosítanak helyet (terveink szerint: DE, ELTE, SzTE). A résztvevők száma várhatóan 60-80 fő, ami körülbelül megegyezik az Informatika OKTV országos döntőjében résztvevők számával.
Korábbi szakkörök letöltheto anyagai
Eloadások
- Gráfok (1.)
- Gráfok (2.)
- Gráfok (3.)
- Fák, bináris fák
- Problémamegoldási stratégiák
- Mohó stratégia
- Rekurzió
- Dinamikus programozás
- Geometriai algoritmusok
- Kombinatorikai algoritmusok
- Szimuláció
Informatika szakköri segédanyagok (EFOP-3.4.4-16-2017-006)
Az alábbi kiadványok a "A felsőoktatásba bekerülést elősegítő készségfej-lesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban" (EFOP-3.4.4-16-2017-006) című pályázat keretében készültek 2017-ben.
A kiadáványokban helyenként a mester.inf.elte.hu-ra vonatkozó hivatkozások még hiányoznak. Ahogy feltöltésre kerülnek a programok, a kiadványok új változatait is feltöltjük.
- Visszalépéses kiválogatás (minta kódok)
- Visszalépéses maximumkiválasztás (minta kódok)
- Visszalépéses keresés (minta kódok)
- Visszalépéses keresés korlátozással (minta kódok)
- Elemi programozási tételek 1. (minta kódok)
- Elemi programozási tételek 2. (minta kódok)
- Programozási tételek összeépítése (minta kódok)
- Összetett programozási tételek 1 (minta kódok)
- Összetett programozási tételek 2. (minta kódok)
- Programozási tételek összeépítése 2. (minta kódok)
- Geometriai algoritmusok (minta kódok)
- Halmazok (minta kódok)
- Multihalmazok (minta kódok)
- Kombinatorikai algoritmusok (minta kódok)
- Mohó stratégia 1 (minta kódok)
- Mohó stratégia 2 (minta kódok)
- Oszd meg és uralkodj stratégia (minta kódok)
- Rekurzió 1 (minta kódok)
- Rekurzió 2 (minta kódok)
- Rendezések (minta kódok)
- Eddigi kiadványok letöltése egyben (ZIP)
- Elemei algoritmusok
- Játékfejlesztés Unityben
- Sor típus
- Verem típus
- Véletlen tesztgenerálás
- C# nyelv fontosabb lehetőségei
- C# nyelv haladó lehetőségei
- Algoritmizálás játékokban
Az anyagok utolsó frissítésének dátuma: 2020. június 10.