Gyurján-Barta Anita
A tananyag elsődleges célja, hogy segítse az informatika alkalmazói OKTV-re illetve OKATV-re készülő diákokat a felkészülésben, tanáraikat pedig a felkészítésben. Ezzel egyszerre persze segítséget nyújt mindenki számára, aki az informatika középszintű érettségi, illetve az ECDL szintjén már túlmutató ismereteket és rutint szeretne szerezni a szövegszerkesztés témakörben.
Tapasztalom szerint a könyvesboltok polcain és az interneten is olyan szakirodalom található, mely a szövegszerkesztésnek csak az alapjait mutatja be. Olyannal viszont még nem találkoztam, ami ennél magasabb szintű, de mégis könnyen érthető, gyakorlatias módon dolgozza fel a témakört.
A versenyeken használható Windowsos és Linuxos szoftvercsomag is, ennek ellenére a korábbi OKTV/OKATV versenyeken indulók döntő többsége a Microsoft Office programcsomag valamely – versenyen megengedett – verzióját választotta. Éppen ezért a Microsoft Office 2010-es verzióját használom a feladatok megoldására.
A tananyag hangvétele az egyszerűségre, érthetőségre törekszik, hogy mind a középiskolás korosztály, mind pedig a szövegszerkesztés témakörben már valamennyire jártas olvasó számára is könnyen emészthető legyen. Nem írok úgy általában a versenyekről, hiszen akit ezen információk érdekelnek, az úgyis utána néz az interneten (pl. http://tehetseg.inf.elte.hu). Pedagógiai tanácsokat sem fogalmazok meg konkrétan, az általam helyesnek talált tanítási szempontokat csak a sorok közé bújtatva, a témakörök felépítésével, a magyarázatok megfogalmazásával, a típushibák megemlítésével sugalmazom. Azt azonban szem előtt tartottam, hogy időnként az egyes témakörök mindennapi életben való felhasználhatóságáról is szó essen, bár hozzá kell tenni, hogy a problémamegoldások elsősorban a versenyzők "fegyvertárának" bővítését célozzák meg.
Munkám során igyekszem minél gyakorlat-orientáltabb lenni. Az egyes fejezeteket és alfejezeteket a feladatok megoldásához és megértéséhez feltétlenül szükséges elméleti bevezetővel kezdem. Ezt követően pedig a versenyfeladatokból merített példákon keresztül mélyítem el az anyagot, ezek megoldását bőséges magyarázatokkal látom el.
Mint az a fentiekből is kitűnik, munkám nem azon olvasóknak készült, akik még csak most ismerkednek a szövegszerkesztéssel. Helyettük elsősorban azoknak ajánlom, akik legalább a középszintű érettségi vagy az ECDL vizsga letételéhez szükséges tudásszinttel rendelkeznek, mivel ezekre az ismeretekre építek.
A tananyagban nem próbálom bemutatni a Word teljes kezelőfelületét, hiszen nem a szoftverismeret, hanem a problémamegoldás és kreativitás fejlesztése a célom. Természetesen az egyes feladatok megoldása során a program eszközeire, menüjére hivatkozom, így a felület beállítási lehetőségeit, rejtett opcióit, "gondolkodásmódját" is jobban megismerhetjük a tanagyag révén.
Főbb fejezeteknek olyan témaköröket választottam, melyekről úgy gondolom, hogy kicsit több nehézséget okozhatnak a versenyzőknek. Majd ezekhez olyan feladatokat kerestem, melyek megoldásában az adott témakör nagy hangsúlyt kap, és mellette más területet érintő kreatív problémamegoldást is igényel.
Az egyes feladatokat mindig az elejétől a végéig megoldom. Az egyszerűbb lépéseket csak felsorolom, az összetettebbeket illetve a trükkösebbeket viszont részletezem. Így fordulhat elő, hogy az egyes fejezeteken belül más, kisebb témakörök kifejtésére is sor kerül.
A feladatok megoldása közben mindig mentési állomásokat készítek. Ennek az a célja, hogy ha valaki csak bizonyos témakört szeretne gyakorolni, akkor nem kell az egész feladatot az elejéről kezdenie. Elég, ha a feladat megoldásának olvasása közben csak egy bizonyos fázis után kapcsolódik be a megoldáskészítésbe! A döntés ő rá van bízva.
Az állomások megléte természetesen a tanároknak is segítség lehet, főleg ha a versenyre tematikusan készítik fel a diákokat. Hiszen egy félkész megoldást átadva, lehetőség van a kiszemelt téma gyakoroltatására.
A bemutatott versenypéldák a feladatok szövegével, forrásokkal, és a mentési állomásokkal egyben is letölthetőek innen a kezdőlapról, vagy a tananyag utolsó oldaláról.
A mentési pontok tartalmának könnyebb áttekinthetősége érdekében a tananyag végére olyan táblázatokat készítek, melyek feladatonként összefoglalják az egyes állomásokban végzett munkát, illetve külön kihangsúlyozzák a megoldása közben felmerülő főbb témaköröket.
Ezen témaköröket a segédanyag végére is kigyűjtöm, és összegezem, hogy mely feladat, mely állomásánál esik azokról szó. Ezzel még jobban megkönnyítve a tematikus gyakorlás lehetőségét.
Végezetül ajánlom a hasonló jellegű, de más témakörben megírt tananyagokat is:
A mindenkori használható szoftverlistát lásd itt! [Utolsó megtekintés: 2014. 08. 14.]
A középszintű informatika érettségi vizsgakövetelményeit lásd itt! [Utolsó megtekintés: 2014. 08. 14.]
Az ECDL Szövegszerkesztés moduljának követelményei itt olvashatóak! [Utolsó megtekintés: 2014. 08. 14.]
Minimális szövegszerkesztési és táblázatkezelési előismeretek
A középszintű informatika érettségi vizsgakövetelményének megfelelő tudásszint
Szövegszerkesztés, informatika OKTV, informatika OKATV, Nemes Tihamér, Nemes Tihamér Informatika verseny, Word, stílus, táblázat, hasáb, szövegdoboz, kép, körlevél
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 pályázat keretében. |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült