Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Tehetséggondozás az informatikában – Prezentációkészítés / Animációk /Mozgásvonal megadása

Animációk

Mozgásvonal megadása

Az animáció készítés során a megjelentetés, kiemelés és eltűntetés mellett lehetőségünk van az egyes objektumokat egy általunk előre megadott útvonal mentén csúsztatni. Ezzel az eszközzel még eredetibb prezentációt hozhatunk létre, és egyes esetekben jobban szemléltethetjük a mondanivalónkat. Például egy üzlet azzal reklámozza magát egy kiállításon, hogy a vásárló visszakapja a költségek 10%-át, akkor elképzelhető egy olyan animáció, ahol a 10%-os felirat mellett a pénzérme az eladó kezéből a vevő kezébe "csúszik" vissza.

A mozgásvonal-készítést a versenyen is időnként számon kérik. Nézzünk most erre példát!

Feladat

Nemes 2006-2007. 3. forduló, 6. feladat

  • Fájl letöltése: Nemes_0607_3_6 című háttéranyag letöltése
  • Információ az állományról:A Nemes Tihamér 2006-2007 3. forduló 6. feladatának szövegét, szükséges forrását, pontozási útmutatóját és a megoldási állomásokat tartalmazó tömörített fájl.
  • Fájlméret: 8.55 MB

A különböző témakörök gyakorlásának lehetősége érdekében most is tematikusan oldjuk meg a feladatokat. Az animációk beállítása előtt nézzük át gyorsan a feladatmegoldás korábbi lépéseit!

A feladat tematikus megoldásának lépései:

1. Hozzunk létre mintadiát!

Menüpont, mely segítségével a karaktereket árnyékolhatjuk11. ábra: Karakter árnyékolása

2. Szúrjunk be szükséges számú és elrendezésű diakockát! (Mivel a 6. diának nincs címe, így ennek választhatunk Üres típusú elrendezést.)

3. Helyezzük el a diákon a megadott képeket!

Megjegyzés

A képek formázását felgyorsíthatjuk, ha egyre beállítjuk a kívánt méretet és szegélyt, lemásoljuk, majd jobb gombbal kattintunk és a Kép módosítása menüpontban kicseréljük a képet.

4. Készítsük el a szükséges képfeliratokat!

Most, hogy minden elemünk szerepel a diasoron, elkészíthetjük a kívánt animációs beállításokat!

A diasor animálásának lépései:

Menüpont, melyben az animáció sebességét megadhatjuk12. ábra: Animáció sebességének megadása

Mozgásvonal megadásának lépései:

1. Jelöljük ki a lépő férfi szobrát, majd az Animáció hozzáadása ablak alján válasszuk a További mozgásvonalak menüpontot!

 Mozgásvonallal megadott animáció hozzáadása13. ábra: Mozgásvonallal megadott animáció hozzáadása

2. A most megjelenő Mozgásvonal hozzáadása ablakban rengeteg formájú előre megrajzolt mozgásvonal közül választhatunk. Mivel nekünk olyanra van szükségünk, mely hatására a kép a dia jobb széléig halad, ezért válasszuk a Vonalak és görbék csoportból a Jobbra típusút!

A mozgásvonal típusok közül kiválasztjuk a jobbra haladót14. ábra: Jobbra haladó mozgásvonal megadása

3. Ekkor a dián megjelenik a beszúrt útvonalat szemléltető szaggatott vonal, melynek végein, a kezdőpontot egy zöld, a végpontot egy piros nyíl ábrázolja. Ezeket szabadon mozgatva módosíthatjuk az animáció útvonalát. Kattintsunk a piros nyílra és húzzuk is ki a diakocka jobb szélére, hiszen a szobornak odáig kell "elsétálnia"!

A mozgásvonal hosszának módosítása15. ábra: A mozgásvonal hosszának módosítása

4. Ne felejtsük el, hogy az animációnak az előző után 2 másodperces késleltetéssel kell indulnia! (Kirakati bemutató_5.pptx)

A képen a 6. diakocka animáció munkaablaka látszik16. ábra: A 6. dia animációinak munkaablaka

Igaz, hogy elkészültünk az animációs beállításokkal, de ha plusz pontra is szeretnénk szert tenni, akkor van még egy kis dolgunk! El kell érnünk, hogy a sétáló szobor a fa mögött haladjon el.

Ezt úgy érhetjük el, hogy a fa nem csak héttérként, hanem beszúrt objektumként is megjelenik a dián, ráadásul úgy, hogy a szoborhoz képest egy felsőbb "rétegen" helyezkedik el.

Nézzük a megvalósítás lépéseit:

1. Szúrjuk be a 6. diára a park.jpg képet!

A kép beszúrása17. ábra: A kép beszúrása

2. Helyezzük át a dia egyik sarkába, majd méretezzük át úgy, hogy pont befedje az egész diát!

A kép átméretezése18. ábra: A kép átméretezése

3. A körülvágás eszközzel vágjuk le a fán kívüli részeket!

A levágni kívánt rész kijelölése19. ábra: A levágni kívánt rész kijelölése
A felesleges képrészlet levágása20. ábra: A felesleges képrészlet levágása

4. Mivel a fa így kitakarja a képfeliratokat, ezért küldjük leghátulra a fát ábrázoló képet! (Formátum / Elrendezés / Hátrébb küldés / Hátraküldés)

A kép hátraküldése21. ábra: A kép hátraküldése

5. Ekkor a sétáló szobor a fához képest egy felsőbb "rétegen" helyezkedik el, így továbbra is előtte haladna el az animáció során! A megoldás erre az lesz, ha most pedig a sétáló szobrot küldjük leghátulra!

Ezzel a trükk megoldva, a pluszpontok bezsebelve! (Kirakati bemutató_6.pptx)

A teljes feladat befejezéséhez már csak két lépés szükséges:

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 pályázat keretében.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült