Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Tehetséggondozás az informatikában - Képszerkesztés / Szabadkézi rajzolás

Tanulási útmutató

Összefoglalás

Az alkalmazói versenyeken gyakran fordulnak elő olyan feladatok, melyekhez szabadkézi rajzolást kell alkalmaznunk. Hogy lehet szabadkézzel szabályos, geometrikus alakzatokat rajzolni a Gimpben? Hogy lehet egyáltalán egy tetszőleges vastagságú egyenes vonalat? Ezekről lesz szó ebben a leckében.

Szabadkézi rajzolás

Szabadkézi rajzolás kapcsán pár trükköt osztanék meg a kedves olvasóval, melyek – akár versenyen is – hasznosak lehetnek.

Egyenes vonal rajzolása

Válasszunk ki egy tetszőleges rajzeszközt (ceruzát, vagy ecsetet), majd pöttyintsünk egyet a rajzvászonra! Ezután a SHIFT folyamatos lenyomása mellett kattintsunk egy tetszőleges helyre a rajzvásznon! Eredmény: a két, kikattintott pont között egyenes vonalat húz nekünk a Gimp. Megjegyzendő, hogy amint el kezdjük lenyomni a SHIFT gombot, a Gimp azonnal mutatja, hova húzná a vonalat (14. ábra)

Egyenes vonal húzása két pont között14. ábra: Egyenes vonal húzása két pont között

Vissza a tartalomjegyzékhez

Törött vonal rajzolása

Az előző pontban leírt eljárást folyamatosan tartsuk nyomva a SHIFT gombot (az első kattintott pont után) és tetszőleges helyekre tegyünk pontokat! Ekkor a lekattintott pontok mentén törött vonalat fog húzni a Gimp teljesen addig, míg el nem engedjük a SHIFT gombot.

Törött vonal húzása több pont között15. ábra: Törött vonal húzása több pont között

Vissza a tartalomjegyzékhez

Vonalak húzása adott középpont körül, szabályos szögenként

Gimpben lehetőség van 15°-kénti ugrásokra egy adott középpont körül, amennyiben az 5.1-es bekezdésben részletezett eljárást alkalmazzuk, kisebb módosítással: amint lekattintottunk egy pontot valamelyik rajzeszközzel, a SHIFT gomb lenyomása mellett nyomjuk le a CTRL gombot is. Ekkor az utolsónak lekattintott pont körül 15°-ként fog „ugrálni” a behúzható vonal.

15°-ként ugráló, behúzható vonal16. ábra: 15°-ként ugráló, behúzható vonal

Ez önmagában még nem biztos, hogy elég szabályos sokszögek rajzolásához, de nagy segítség lehet hozzá. Szabályos sokszögek rajzolásával később részletesebben foglalkozunk.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 pályázat keretében.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült