Míg az előbb tárgyalt két eszköz a megadott eredményt adó bemeneti érték(ek)et keresi meg, addig az adattábla kimeneteket határoz meg, különböző bemeneti érték(ek) függvényében. Használatával egy olyan táblázatot kapunk, amiben könnyedén áttekinthető, milyen lehetséges eredmények születhetnek a különféle bemenetek esetén. Habár ezt általában képletmásolással is meg lehet oldani, egyszerűbb, ha inkább ezt az éppen erre tervezett eszközt használjuk. A kiszámított megoldások adatkövetőek, vagyis reagálnak mind a képlet, mind a bemeneti adatok megváltoztatására.
Létezik egy- és kétváltozós adattábla is, de előbbit nem nagyon szoktuk használni. Ritkán fordul ugyanis elő, hogy a képlet annyira összetett, hogy a feladat megoldása függvénymásolással hosszabb lenne, mint adattábla használatával. A bemeneti adatok iránya ekkor lehet vízszintes vagy függőleges is, melyek pontos elhelyezkedése a képletet tartalmazó cella helyétől függ.
Nézzünk egy példát egyváltozós, függőleges adattábla készítésére!
37. példa: Órabér
Vajon mennyi lenne a havi fizetésem, ha nem heti 13órát tanítanék? (Az órabérem 1500Ft.)
A megoldás elkészítése semmivel sem egyszerűbb adattáblával, mint képletmásolással, de mégis megmutatnám a megoldást.
Nagyon fontos, hogy amennyiben a képlet B3-ban van, akkor a lehetséges bemeneti adatok (oszlopértékek) függőleges adattábla esetén A4-nél kezdődjenek, vagyis a képletet tartalmazó cellától eggyel balra és le!
Vízszintes adattábla esetén a bementi adatoknak (sorértékek) a képlettől eggyel jobbra és fel kell kezdődnie, és természetesen jobbra kell haladnia.
Az egyes esetekhez tartozó kiszámolt értékeket az esetektől jobbra fogjuk megkapni.
Az OK lenyomását követően az adattáblánk azonnal elkészül. Érdekesség, hogy a funkció által kiszámolt cellákra állva nem a B3-ban is szereplő képlet, hanem ez áll:
{=TÁBLA(;B1)}
Ehhez hasonlóan működik a kétváltozós adattábla is, de ott - mint ahogy nevében is benne van - kétféle bementtől függ az eredmény.
38. példa: Nemes 2010-2011 2. forduló, 4/K (A légierő pilótáinak kiképzése)
Egy olyan táblázatot kell készíteni, ahonnan a főhadnagyok közvetlenül le tudják olvasni továbbképzési pontjaikat, a földi képzési óra és levegőben töltött órák függvényében.
A feladat természetesen megoldható képletmásolással is, erre láthatunk példát a Feladatok (2) munkalapon. Egyszerűbb a dolgunk azonban, ha adattáblaként készítjük el, hiszen a vegyes hivatkozások elkészítésébe könnyen bele lehet keveredni.
Kétváltozós adattábla esetén a képletnek mindig a táblázat bal felső cellájában kell lennie.
A mintának megfelelően a repülési órák lehetséges értékeit lesznek a sorértékek (vízszintesen, egy sorban helyezkednek el), míg a földi képzési óraszámok az oszlopértékek. Az adattábla ablakának kitöltésekor voltaképp azt adjuk meg, hogy a képletet tartalmazó cella mely bemenete helyett helyettesítgesse be az általunk megadott sor- és oszlopértékeket.
Időtakarékos megoldás tehát, hogy ha már egyszer valahol úgyis elvégeztük a számítást - legyen az bármilyen hosszú - akkor ezt újabb munka nélkül, nagyon egyszerűen felhasználjuk. Ez a módszer azért is praktikusabb, mert nem csak, hogy a bemenetek átírásakor frissíti az eredményeket, de még a képlet megváltozása esetén is automatikusan újraszámol mindent. Képletmásolás esetén az utóbbi nem teljesül: a friss képlet újbóli másolására van szükség.
Mivel a mintán nincs semmi a táblázat bal felső sarkában, vagy mégis a képletmásolást választjuk, vagy úgy állítjuk be a cella formázását, hogy semmilyen érték esetén se mutasson semmit. Például, ha a formátumkódnak ""-t adunk meg, vagy a betűszínt a háttérszínnel megegyezőre állítjuk.
Nyugodtan éljünk ezzel a csellel adattábla esetén, hiszen az eddigi versenyeken még soha nem járt érte pontlevonás! Ennek oka az, hogy az eszköz választása a képletmásolás helyett nem ütközik elvi akadályokba. Más esetekben persze nem szép dolog a segédcellák ily módon történő elrejtése, a javítók a képletek átvizsgálásakor pedig úgyis felfedik azokat.
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 pályázat keretében. |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült