Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Tehetséggondozás az informatikában – Szövegszerkesztés / Stílusok /Tartalom- és ábrajegyzék

Stílusok

Tartalom- és ábrajegyzék

Vannak olyan esetek, amikor bár a stílus használatát külön nem kéri tőlünk a feladat, de a generált tartalom- vagy ábrajegyzéket igen. Ezeknek az objektumoknak a létrehozásához azonban mégiscsak szükségünk van a stílusokra. ( A tartalomjegyzék létrehozásáról és frissítéséről bővebben olvashatunk az alábbi cikkben! [Utolsó megtekintés: 2014.08.28.] ) Nézzünk erre is egy példát a versenyarchívumból!

Feladat

OKTV 2007-2008 3. forduló, 2. feladat

  • Fájl letöltése: OKTV_0708_3_2 című háttéranyag letöltése
  • Információ az állományról:Az OKTV 2007-2008 3. forduló 2. feladatának szövegét, szükséges forrását, pontozási útmutatóját és a megoldási állomásokat tartalmazó tömörített fájl.
  • Fájlméret: 4.67 MB

A feladatlap által kért alapbeállítások után el is készíthetjük a címek stílusait, melyekre a tartalomjegyzék generálásakor is szükségünk lesz.

Az előző feladattól eltérően, harmadik forduló révén nem mondják meg a beállítás pontos adatait, csak egy mintát kapunk, melyhez a lehető legjobban kell hasonlítania az általunk elkészített dokumentumnak. A címek esetén a javítási útmutatóból is kiderül, hogy nem a pontos méretek számítanak, hanem a dokumentumban összességében kialakított viszonyok. Tehát akkor is megkapjuk a pontot, ha a címek után nem 6, hanem 10 pontos térközt állítunk, ha az összkép így is hasonlít a mintához.

Egyébként a térköz és a betűméret nagysága sokszor automatikusan adódik, ha tartani akarjuk magunkat a pontos szövegelosztáshoz.

A szöveg megformázása után (történet_1.docx) helyezzük el és töltsük fel tartalommal a táblázatokat a mintának megfelelően!

Ezek után formázzuk meg a dokumentum élőfejét és élőlábát! A mintán látható, hogy az első oldalra nem kell élőfejet állítanunk, a többi esetben pedig páros oldalaknál balra, páratlan oldalaknál jobbra kell igazítanunk a szöveget.

Az effajta rendszeresség esetén nem kell külön szakaszt létrehoznunk az eltérő élőfejek miatt, elég, ha az Élőfej- és élőlábeszközök fülön beállítjuk az első oldal, valamint a páros és páratlan oldalak eltérését. (történet_2.docx)

Az élőfej beállításainak menüpontja6. ábra: Élőfej beállítások
Megjegyzés

Az élőláb körül elhelyezkedő keretet megoldhatjuk alakzatok rajzolásával, szövegdoboz keretezéssel, táblázat keretezéssel, de a legegyszerűbb módja talán az, ha a bekezdésnek adok szegélyt.

Miután az összes olyan szövegre alkalmaztuk a megfelelő stílust, melyet láttatni szeretnénk a tartalomjegyzékben, el is készíthetjük a generált tartalomjegyzéket a Hivatkozás / Tartalom / Tartalomjegyzék beszúrása menüpontban.

Az ábra azt az ablakot mutatja, amelyben az egyes tartalomjegyzék- szintekhez hozzárendeljük a stílusokat7. ábra: A tartalomjegyzék egyes szintjeihez történő stílusrendelés
Az ábra azt az ablakot mutatja, amelyben az egyes tartalomjegyzék- szinteket formázhatjuk8. ábra: A tartalomjegyzék szintjeinek formázása

A feladat szerint a tartalomjegyzék mellett egy ábrajegyzéket is készítenünk kell melyet most a Hivatkozás / Feliratok / Ábrajegyzék beszúrása menüpontban tehetünk meg. Ez az elem a tartalomjegyzékhez hasonlóan stílusokon alapszik, ezért adjuk is meg a képaláírásokon alkalmazott stílusunkat! Később a fentiekhez hasonlóan tudjuk formázni és frissíteni is a mezőt.

Fontos

A versenyeken tipikus hiba lehet, hogy a fent említett objektumokat nem generáljuk, hanem magunk gépeljük be. Ha a feladat kitűzi a generálást, akkor egyértelmű a pontveszteség. Ha ez külön nincs kikötve, az időveszteség akkor is pótolhatatlan. Márpedig tudjuk, hogy a versenyeken ez rengeteget számít!

A fenti mezők elkészítése után azokra szegélyezést és kitöltést kell adnunk! (A probléma megoldásáról részletesebben olvashatunk a Táblázatok lecke "Láthatatlan" táblázatok című fejezetében!)

Ezek után már csak egy dolog maradt hátra, be kell még állítanunk a panorámaképet ábrázoló elválasztó vonalat az ábrajegyzék elé. Ehhez a korábban már említett Vízszintes vonal ablakban importálnunk kell a megadott képet. Ennek végeztével el is készültünk a teljes feladattal! (történet_Kész.docx)

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 pályázat keretében.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült