A verseny tárgya, követelményei:
A Kovács Mihály Országos Programozási Verseny a korábbi Logo Országos Grafikus Programozási Verseny utódja. A 2024-25-ös tanévtől a verseny megújul a korábbi három forduló helyett, csak kétfordulós lesz és nem különálló feladatokat, hanem összetett projektfeladatokat kell a versenyzőknek megoldaniuk. Az általános iskolai korcsoportok feladataiban egyszerű animációkészítés, eseményvezérlés is előfordulhat, de a hangsúly továbbra is a teknőcgrafikán az eljárások készítésén és az algoritmikus gondolkodáson lesz.
- informatikai és programozási alapismeretek, felhasználói és kezeloi felületek kialakítása,
- a Logo programozási nyelv alapveto elemei,
- egyszerű animációk készítése (I-III. korcsoport),
- rendszerszemléletu feladatmegoldás, algoritmusok kidolgozása, megvalósítása számítógépen.
A verseny kétfordulós. Az iskolákban tartandó, 2 órás első fordulóban egy egyszerűbb projektfeladatot kell elkészíteniük a versenyzőknek, amely teknőcgrafikai és az I-III. korcsportok számára animációkészítési feladatokat is tartalmaz.
A második döntő fordulóban a rendelkezésre álló megoldási idő 3 óra. Itt összetettebb projektfeladat megoldását kell tervezniük a versenyzőknek majd megvalósítaniuk a megfelelő programot számítógépen.
A beadott programokat futási eredményük alapján értékeljük.
A szükséges ismeretek:
Érdemes részletesebben megismerni azokat a témaköröket, amelyek ismeretét feltételezik a versenyfeladatok (a római számok a legkisebb korcsoport sorszámát jelölik, ahol ezt az ismeretet feltételezzük):
- A Logo nyelv grafikai utasításainak ismerete (I.)
- A Logo-szerű gondolkodásmód, Logo-szerű algoritmusok megértési és végrehajtási képessége (I.)
- Elemi és összetett alakzatok megrajzolása, eljárások használata, eljárások paraméterezése (I.)
- Ábrák eltolása, nagyítása, elforgatása (I.)
- Sokszögek, csillagok, körök, körívek rajzolása (I.)
- Sorminták, területminták (mozaikok) rajzolása (I.)
- Rekurzív ábrák (fák, indák,spirálok, fraktálok) rajzolása (II.)
- Zárt területek befestése (I.)
- Érzékelős teknőc alkalmazása (III.)
- Több teknőc elhelyezése. (I-III.)
- Teknőc kinézetének megváltoztatása (I-III.)
- Háttérkép betöltése (I-III.)
- Váltás a teknőc különböző kinézetei között (I-III.)
- Eseményvezérlés, pl. teknőcre kattintás hatására eljárás elindítása (I-III.)
- Saját változók készítése (III.)
- A Logo nyelv szövegkezelő függvényei, alkalmazásuk szöveg-feldolgozási feladatokban (IV.)
- A Logo nyelv rajzolási és szövegkezelési lehetőségeinek összekötése: szöveges paraméterrel vezérelt rajzolás (IV.)
Az első korcsoportban törekszünk arra, hogy az eljárásokban minél kevesebb paramétert kelljen használni. Ha az első korcsoportos tanuló nem tud eljárást írni, akkor a feladat megoldását követően (esetlegesen tanári segítséggel) a munkalapot és a rajzlapot kell elmenteni.
Az egyes feladatok megoldásában nem kötelező az állapotátlátszóság elvét betartani. Egyes feladatokat természetesen könnyebb úgy megoldani, ha ezt az elvet betartják, más feladatoknál pedig éppen ellenkezőleg. A versenyzőknek maguktól kell kitalálniuk, hogy melyik feladatban célszerű és melyikben nem célszerű alkalmazni ezt az elvet.
A versenyt négy korcsoportban hirdetjük meg:
- I. korcsoport: 3-4. osztályosok
- II. korcsoport: 5-6. osztályosok
- III. korcsoport: 7-8. osztályosok
- IV. korcsoport: 9-12. osztályosok
A verseny minden korcsoportban egyéni.
A verseny két fordulóból áll:
- A verseny iskolai fordulóját minden jelentkező iskola saját tantermében rendezi meg, de több iskola közösen is megrendezheti.
- Az országos fordulót Budapesten rendezzük meg.
Használható szoftvereszközök
- I-III. korcsoport (Imagine Logo, Scratch)
- IV. korcsoport (Imagine Logo, Python)
Ajánlott irodalom
A felkészülés megkönnyítésére a versenybizottság a következő könyveket ajánlja a versenyzők figyelmébe:
Nyelvek:
- Mészáros Tamásné: Logo világ, Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
- Turcsányiné Szabó Márta, Zsakó László: Comenius Logo gyakorlatok, Kossuth Kiadó, Budapest, 1997
- Szentpéteriné Király Tünde: Comenius Logo - Teknőcgrafika, Kossuth Kiadó, Budapest, 1999
- Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Imagine - teknőcgrafika, multimédia és játékok, ABAX Kiadó, 2007
- Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Imagine - algoritmusok, játékok, ABAX Kiadó, 2008
Példatárak:
- Programozási versenyfeladatok tára, NJSzT, Budapest, 1995
- Logo versenyfeladatok tára, NJSzT, Budapest, 2003
Versenybizottságok
A Regionális Versenybizottságok:
A regionális versenybizottságok feladata az iskolai fordulóból továbbküldött dolgozatok felüljavítása és megyei eredmény hirdetése.
Országos Versenybizottság:
Az Országos Versenybizottság (OVB) a verseny központi szervezési feladatait, az egyes fordulók koordinálását, a feladatsorok összeállítását és a döntő értékelését végzi.
E-cím: graf_prog@inf.elte.hu
Tagok és elérhetőségek:
- NJSzT OVB
1364 Budapest, Pf. 201.
Tel.: (1) 472-2720, Fax: (1) 472-2728
Titkárság: titkarsag@njszt.hu - Mahler-Lakó Viktória
ELTE IK Média- és Oktatásinformatikai Tanszék - Dr. Bernát Péter
ELTE IK Média- és Oktatásinformatikai Tanszék - Erdősné Dr. Németh Ágnes
ELTE IK Média- és Oktatásinformatikai Tanszék - Dr. Horváth Győző
ELTE IK Média- és Oktatásinformatikai Tanszék - Agócs Noémi
- Keszei Miklós
- Kurucz Kristóf
- Makrai-Kis Balázs
- Siegler Gábor
Nevezés
Mindig az aktuális versenyfelhívás szerint.
Versenyfeladatok tára
Logo versenyfeladatok tára Logo OSZTV 1998-2002. |
Logo versenyfeladatok tára Logo OSZTV 2003-2007. |
Logo versenyfeladatok tára Logo OSZTV 2008-2012. |
Logo versenyfeladatok tára Logo OSZTV 2013-2017. |