A válogatóversenyre bekerülés szabályai

EGOI

Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni (9-12. osztályosok):

  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 2. korcsoport (döntőbe jutottak)
  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 3. korcsoport (döntőbe jutottak)
  • Informatika OKTV programozás kategória (második fordulóba jutottak)

Az EGOI olimpiai csapat tagja automatikusan az előző évi olimpián (EGOI) aranyérmet szerzett versenyző.

EJOI

Az Európai Junior Informatikai Diákolimpia (EJOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni (6-9. osztályosok, amennyiben életkoruk megfelel az adott évi európai verseny életkor határának):

  • Nemes Tihamér Nemzetközi Informatikai Tanulmányi Verseny 1. korcsoport (első 6-10 helyezett)
  • Nemes Tihamér Nemzetközi Informatikai Tanulmányi Verseny 2. korcsoport (első 20-50 helyezett közül a korhatárnak megfelelők)
  • Európai Junior Informatikai Diákolimpia (előző tanévben)

Az EJOI olimpiai csapat tagja automatikusan a korhatárnak megfelelő, CEOI csapatba jutott versenyző.

CEOI

A Közép-Európai Informatikai Diákolimpia (CEOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni (9-11. osztályosok):

  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 2. korcsoport (első 10-20 helyezett)
  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 1. korcsoport győztese, ha nagyon kiemelkedő
  • Informatika OKTV, 11. osztályosok (első 15-20 helyezett)
  • Olimpiai Válogatóverseny (előző tanévben)
  • Izsák Imre Gyula Verseny (győztes, informatika győztes, ha 11. osztályos)
  • Dusza Árpád Programozási emlékverseny (győztes csapat tagja, ha legfeljebb 11. osztályos)
  • Európai Junior Informatikai Diákolimpia (előző tanévben)

IOI

A Nemzetközi Informatikai Diákolimpia (IOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni:

  • Informatika OKTV (első 15-20 helyezett)
  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny (első 3-7 helyezett 10. osztályos)
  • Olimpiai Válogatóverseny (előző tanévben)
  • Izsák Imre Gyula Verseny (győztes, informatika győztes)
  • Dusza Árpád Programozási emlékverseny (győztes csapat tagja)

Az IOI olimpiai csapat tagja automatikusan az előző évi olimpián (CEOI, IOI) aranyérmet szerzett versenyző. A CEOI olimpiai csapat tagja automatikusan az előző évi olimpián (CEOI) aranyérmet szerzett versenyző, ha legfeljebb 11. osztályos tanuló.

A versenybizottságnak joga van érdemi eredmények esetén a fentieken túli résztvevők meghívására is.

Értesítés a válogatóversenyre meghívásról

A versenybizottság a válogatóversenyre meghívásról az érintett diákok iskolájának programozás versenyekért (Nemes Tihamér, Informatika OKTV) felelős tanárát értesíti, elektronikus levélben – továbbiakban felelős tanár. A válogatóversenyre meghívottak névsora kikerül a válogatóverseny honlapjára.

ugrás a lap tetejére

A válogatóverseny szabályai

A válogatóversenyre a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia szabályai irányadóak. A CEOI és IOI válogatóverseny résztvevői azonos feladatokat kapnak, az EJOI, illetve az EGOI válogatóverseny résztvevői ezektől különbözőt.

Az IOI-CEOI válogatóverseny három napos, 5 fordulóból áll. Mindegyik fordulóban 3-5 programozási feladatot kell megoldani. A harmadik versenynap előtt a versenyzők online felkészítésen vesznek részt. A programokat a diákolimpiák szabályainak megfelelően online versenyrendszer értékeli, amely nem hivatalos, tájékoztató eredményt ad. A hivatalos eredményről a Versenybizottság dönt az aktuálisat követő forduló megkezdéséig.

Az első nap után a Versenybizottság az indulók kb. 50%-ára, a második nap után pedig kb. 30%-ára csökkenti a létszámot. Az IOI-CEOI csapatba kerülésről az utolsó forduló után dönt a Versenybizottság.

Az EJOI és EGOI válogatóverseny 1 napos, 2 fordulós. Az EJOI, illetve EGOI csapatba kerülésről az utolsó forduló után dönt a Versenybizottság.

A csapattagok (és tartalékok) a válogató után többnapos felkészítésen vesznek részt. Az olimpiai részvétel feltétele a felkészítésen való aktív munka.

Használható operációs rendszer Windows 10 vagy Linux. Az értékelő szerver Linux operációs rendszer alatt működik.

A válogatóversenyeken a versenyzők a diákolimpiai szabályoknak megfelelően a C++ programozási nyelveket használhatják.

A versenyen a biztosított szoftvereken kívül egyéb segédeszközök (könyvek, jegyzetek, .) nem használhatók.

A csapatba kerülés feltétele, hogy a magyar állampolgár, magyar útlevéllel rendelkező versenyző elfogadja és teljesítse a hazai és a rendező ország által megkövetelt beutazási és járványügyi követelményeket.

Az IOI-CEOI versenykörnyezet és használható eszközök

Az értékelés a CMS online értékelő rendszeren történik, webcíme: https://cms.inf.elte.hu/. A versenyzők ezen a weboldalon kapják meg a feladatokat, ide kell beküldeniük megoldásaikat, itt tehetnek fel tisztázó kérdéseket a szervezőknek.

Az 1. forduló előtti héten minden résztvevő megismerheti a használatát gyakorló feladatokon.

Használható fejlesztő környezetek:

  • Code::Blocks
  • VS Code 1.56, C/C++ extension-nel
  • Windows esetén Visual Studio (Community 2019)
  • Linux esetén Vim

Az EGOI és az EJOI versenykörnyezet és használható eszközök

Használható operációs rendszer Windows 10 vagy Linux. Az értékelő szerver Linux operációs rendszer alatt működik. Az értékelő webcíme: https://biro.inf.elte.hu/

Használható fejlesztő környezetek:

  • Code::Blocks
  • VS Code 1.56, C/C++ extension-nel
  • Windows esetén Visual Studio (Community 2019)
  • Linux esetén Vim

Tisztázó kérdések

A verseny közben a versenyzők az értékelő rendszeren keresztül eldöntendő kérdéseket tehetnek fel a feladatok szövegével kapcsolatban. A Versenybizottság a kérdésekre adott válaszokat (IGEN, NEM, NEM MEGVÁLASZOLHATÓ, A FELADATSZÖVEGBEN MEGTALÁLHATÓ) a kérdés szövegével együtt kihirdeti a válogatóverseny összes résztvevőjének.

Eredmények

A válogatóverseny egyes fordulóinak előzetes, nem hivatalos eredményét a versenybizottság a forduló végén ismerteti és elküldi elektronikus levélben az érintett iskolák versenyért felelős tanárainak.

Hivatalos eredményt a versenybizottság az adott forduló után 2 munkanapon belül közöl.

Fellebbezés

Fellebbezést, észrevételeket a következő versenynap kezdetéig az érintett iskolák versenyért felelős tanárai nyújthatnak be.

A versenybizottság a feladat megoldását megkerülő próbálkozások (konstans vagy véletlenszerű eredmények kiírása, az értékelő rendszer vagy a tesztesetek megfejtésére irányuló kísérletek, szabályok megsértése, …) esetén a versenyző adott feladatra kapott pontszámát törölheti. Az értékelő rendszer feltörésére irányuló kísérlet a versenyből történő kizárást eredményez.

A fellebbezések és a felmerült problémák miatt a versenybizottság újraértékelheti az adott versenyző, vagy az összes versenyző megoldásait – ennek során egyes versenyzők pontszámai nőhetnek, illetve csökkenhetnek is. Ebben az esetben a versenyző pontszáma az újraértékeléskor kapott legmagasabb pontszám.

A fellebbezések elfogadásáról vagy elutasításáról az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztálya dönt.

Az újraértékelés utáni eredményt a versenybizottság megküldi az érintett iskolák versenyért felelős tanárainak és közzéteszi a verseny honlapján. Az újraértékelés után fellebbezés nem fogadható el.

ugrás a lap tetejére

A válogatóverseny programja

Helyszín:

Az aktuális járványhelyzettől függően vagy központi helyszínen, vagy saját iskolában.

Időpontok - IOI-CEOI válogatóverseny:

  • A verseny 1. szakasza kb. 30-40 versenyző részvételével
  • A verseny 2. szakasza kb. 30-40 versenyző részvételével
  • Továbbjutók kiválasztása
  • A verseny 3. szakasza kb. 20-25 versenyző részvételével
  • A verseny 4. szakasza 15-20 versenyző részvételével
  • A 6-6 olimpiai csapattag-jelölt kiválasztása
  • A verseny 5. szakasza 6-12 versenyző részvételével
  • A verseny 6. szakasza 6-12 versenyző részvételével
  • A 4-4 olimpiai csapattag kiválasztása

Időpontok - EJOI válogatóverseny:

  • A verseny 1. szakasza 12-16 versenyző részvételével
  • A verseny 2. szakasza 6-12 versenyző részvételével
  • A 4 olimpiai csapattag kiválasztása

Időpontok - EGOI válogatóverseny:

  • A verseny 1. szakasza 12-16 versenyző részvételével
  • A verseny 2. szakasza 6-12 versenyző részvételével
  • A 4 olimpiai csapattag kiválasztása

ugrás a lap tetejére

Olimpiai felkészítés (segédanyagok)

ugrás a lap tetejére