A rendezvénysorozatról általában

Az Európai Junior Informatikai Diákolimpia (EJOI) a nagy Nemzetközi Informatikai Diákolimpia előversenye, az eggyel kisebb korosztálynak. Motivációt ad a 15 évnél fiatalabbak számára a nemzetközi megmérettetésen keresztül. 2017 óta a nagy olimpiai hagyományokkal rendelkező, az olimpián erős mezőnyt jelentő európai országok részvételével rendezik meg. A junior olimpián elért eredmény előrevetíti a további versenyprogramozásban elért jó eredményt és az informatikai karriert.

Sokéves próbálkozás után Bulgária indította útjára a legfiatalabbaknak szóló európai versenysorozatot.

A verseny szakmai jellemzése

Az informatikai diákolimpián lényegében európai országok csapatai, valamint a rendező ország által meghívott országok csapatai vehetnek részt. A csapatnak legfeljebb 4 tagja lehet, akik 15 évnél nem idősebbek az olimpia megrendezésének évében, január 1-jén

Érmet az olimpiai hagyományoknak megfelelően a versenyzők kb. 50%-a kap, melyek közül a háromféle érmes aránya 1:2:3.

A versenyt az IOI mintájára szervezik, azaz mind lebonyolításában, mind feladatai jellegében azonos vele.

Az olimpia hivatalos nyelv az angol. A versenyzők a megoldandó feladatok szövegét az angol mellett anyanyelvükön is megkapják. A fordítás a verseny előtti éjszakán a csapatvezetők és helyetteseik feladata.

A verseny 2 napján a versenyzők 3-3 feladatot oldanak meg. Ehhez a Tudományos Bizottságnak 10-12 feladatjavaslatot kell kidolgoznia. A verseny mindkét napján a TB 3 feladatjavaslatot terjeszt a Csapatvezetők tanácsa elé, egyenként. Ha a tanács valamelyik feladatjavaslatot nem fogadja el, akkor helyette a TB vezetője újabbat javasol (a kihagyotthoz hasonló típusút). A csapatvezetők a feladatok elfogadása után a feladatok szövegéhez írásbeli pontosítást fűzhetnek, amelynek elfogadásáról a Tudományos Bizottság dönt.

A feladatok algoritmikus jellegűek, nem tartalmaznak semmiféle nyelvi vagy gépi specialitást (például grafikát). A feladatok megoldásához általában elégséges egy egyszerű módszer ismerete (például visszalépéses keresés), egyes tesztesetekre azonban ez nem eredményez mindig kivárható idejű megoldást. Az „igazi” megoldáshoz valamilyen algoritmikus ötletre van szükség.

A feladatok kétféle fő típusba sorolhatók:

  • A bemeneti állományban található tesztadatsor, s az erre kapott eredménysorozatot a kimeneti állományba kell írni. (Egy állomány egy teszt, a bemenet több állományból is állhat.)
  • A program párbeszédet folytat felhasználójával, a bemenet és a kimenet e párbeszéd közben keletkezik, a párbeszédet egy a versenyző programjához fordított könyvtár biztosítja.

A verseny szakmai jellemzése

Eddig a következő országok voltak, illetve lesznek a EJOI házigazdái:

Időpont Helyszín O M V
2017. szeptember 7-13. Bulgária, Szófia 22 - 89
2018. július 26-augusztus 1. Oroszország, Innopolis 21 1 76
2019. augusztus 23-29. Szlovénia, Maribor 24 - 89
2020. szeptember 2-6. Grúzia, Tbiliszi (online) 27 - 92
2021. augusztus 24-28 Románia, Ploiesti (online) 30 - 107
2022. szeptember 19-25. Ukrajna, Kijev (online) 23 - 91
2023. szeptember 8-14. Grúzia, Kutaiszi 24 - 96
2024. Moldova

A diákolimpia lebonyolítása és szervezetei

Az EJOI lebonyolításának menete megegyezik az IOI lebonyolításával, az IOI-hoz hasonlóan 7 napra osztják el a programokat (egyes esetekben 6 napra).

  • 1. nap A csapatok érkezése, a versenyszabályok elfogadása.
  • 2. nap Ismerkedés a számítógépekkel, városnézés és nyitóünnepség, az első versenynap feladatainak kiválasztása és fordítása.
  • 3. nap Első versenynap, a versenyzők megoldásának értékelése, észrevételek az értékeléssel kapcsolatban.
  • 4. nap Pihenő nap, a második versenynap feladatainak kiválasztása és fordítása.
  • 5. nap Második versenynap, a versenyzők megoldásának értékelése, észrevételek az értékeléssel kapcsolatban, végső értékelés, döntés az érmesek számáról, a következő olimpiák helyszíneinek kijelölése.
  • 6. nap Kirándulás, záróünnepség, díjátadás.
  • 7. nap A csapatok elutazása.

Az olimpiák lebonyolítására nemzetközi, valamint a rendező ország által összeállított szervezeteket hoztak létre:

General assembly

A csapatvezetők (és helyetteseik) tanácsa. Hivatalos nyelve az angol.

Feladatai:

  • 1. nap: az adott évi versenyszabályzat megvitatása, elfogadása.
  • 2. nap: a versenyszabályzat anyanyelvre fordítása, ismertetése a versenyzőkkel; a versenygépek, a versenykörnyezet kipróbálása a versenyzőkkel együtt; a versenyfeladatok kiválasztása, megfogalmazása, majd hajnalig tartó fordítása a versenyzők anyanyelvére
  • 3. nap (1. versenynap): a versenyzők kérdéseinek angolra fordítása; a versenyzők értékelésének ellenőrzése, ha kell, akkor egyeztetése; az értékelési problémák megbeszélése, szükség esetén döntések
  • 4. nap: a versenyfeladatok kiválasztása, megfogalmazása, majd hajnalig tartó fordítása a versenyzők anyanyelvére
  • 5. nap (2. versenynap): a versenyzők kérdéseinek angolra fordítása; a versenyzők értékelésének ellenőrzése, ha kell, akkor egyeztetése; az értékelési problémák megbeszélése, szükség esetén döntések döntés az érmesek számáról, éremhatárokról; döntés a következő év olimpiai helyszínéről; választás az olimpia testületeibe.

A hazai összeállítású bizottságok létszáma a résztvevők számához mérten arányosan kisebb, mint a megfelelő IOI-s bizottságoké.

National Committee (Organizing Committee)

A rendező ország által összeállított szervező bizottság, feladata az olimpia lebonyolítása, létszáma 8-12 fő, továbbá mintegy 20-30 középiskolás és egyetemista diák.

Scientific Committee

A rendező ország szakembereiből felállított szakmai bizottság, létszáma 4-6 fő, feladata a verseny feladatainak és értékelő rendszerének előállítása, mintamegoldások készítése, a feladatok szakmai bemutatása, a versenyzők megoldásainak értékelése.

Editorial Board

A rendező ország szakembereiből felállított bizottság, létszáma 6-10 fő, feladata az olimpia kiadványainak (ismertetők, napi újságok, web-lap, elektronikus hirdetőtáblák, …) előállítása.

Technical Committee

A rendező ország szakembereiből felállított bizottság, létszáma 4-6 fő, feladata az olimpián használt mintegy 100 számítógép üzembe állítása, folyamatos üzemeltetése.

Az olimpia nemzetközi szervezetei hasonlóak az IOI szervezeteihez, két különbséggel.

A verseny résztvevői

Az Európai Junior Informatikai Diákolimpia (EJOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni (6-9. osztályosok, amennyiben életkoruk megfelel az adott évi európai verseny életkor határának):

  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 1. korcsoport (első 6-10 helyezett)
  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 2. korcsoport (első 20-50 helyezett közül a korhatárnak megfelelők)
  • Európai Junior Informatikai Diákolimpia (előző tanévben szereplők közül a korhatárnak megfelelők)

Az EJOI olimpiai csapat tagja automatikusan a korhatárnak megfelelő, CEOI csapatba jutott versenyző.

A diákolimpiai csapat vezetőit minden évben a Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny szervezésében legtöbbet dolgozó tanárok közül jelöljük ki. Az elmúlt években Csató Endre (Földes Ferenc Gimnázium), Erdősné Németh Ágnes (Batthyány Lajos Gimnázium), Horváth Gyula (SZTE-ELTE), Horváth Győző (ELTE), Leitereg András (ELTE), Menyhárt László (ELTE) és Nikházy László (ELTE) voltak a magyar csapat vezetői, vezetőhelyettesei (s ebből következően a General Assembly tagjai).

2020-ban, 2021-ben és 2022-ben online olimpiákat rendeztek, de a csapatoknak egy helyről kellett versenyezni. Így 2020-ban a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium, 2021-ben a miskolci Földes Ferenc Gimnázium, 2022-ben pedig a Debreceni Egyetem és a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium adott otthont a magyar csapatnak.

Eddigi eredményeink

A diákolimpia magyar résztvevői 7-9. osztályos általános és középiskolai tanulók. A verseny kiválóan alkalmas tapasztalatszerzésre: az itt eredményesen szereplők a következő években kiemelkedő eredményt érnek el a CEOI-n.

1.Románia8 357
2. Oroszország 8 044
3. Ukrajna 7 109
4. Bulgária 6 992
5. Lengyelország 5 999
6. Horvátország 5 564
7. Franciaország 5 553
8. Grúzia 4 957
9. Örményország 4 694
10. Magyarország 4 081

Az eddigi olimpiák összesített pontszámaiból állítható össze a mellékelt táblázat. Ebben Magyarország a középmezőny elején szerepel. Az élen Kelet- és Közép-Európai országok szerepelnek, a többi olimpiához képest jóval nagyobb előnnyel.

Az eddigi 7 diákolimpián a magyar csapat 2 arany-, 4 ezüst- és 14 bronzérmet szerzett.

2023. Grúzia (Kutaiszi)

8. (arany): Görömbey TamásDebreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen
31. (bronz): Sánta Gergely Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest
54.: Juhász-Molnár Mirkó Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest
56.: Széles Zsombor Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium, Szigetszentmiklós

2022. Ukrajna (online)

9. (ezüst): Czanik PálFazekas Mihály Gimnázium, Budapest
41. (bronz): Keresztély Zsófia Szent István Gimnázium, Budapest
46. (bronz): Sánta Gergely Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest
64.: Tusnády SámuelFazekas Mihály Gimnázium, Budapest
Versenyen kívüliként
23.: Vámosi Bendegúz Péter (ezüstérem) Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen
31.: Horváth-Varga Márton (bronzérem) Ferences Gimnázium, Szentendre
34.: Szilágyi Balázs (bronzérem)Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium, Budapest
40.: Görömbey Tamás (bronzérem)Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen

2021. Románia (online)

4. (arany): Molnár István ÁdámFöldes Ferenc Gimnázium, Miskolc
27. (bronz): Németh Marcell ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely
30. (bronz): Czanik Pál Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest
35. (bronz): Fülöp Máté Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium, Budapest
Versenyen kívüliként
54.: Jenei Marcell (bronzérem)Szent László Katolikus Gimnázium, Kisvárda
78.: Vámosi Bendegúz Péter Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen
115.: Zsömböly Balázs Szent István Gimnázium, Budapest
144.: Juhász-Molnár ErikFazekas Mihály Gimnázium, Budapest

2020. Grúzia (online)

27. (bronz): Molnár István ÁdámFöldes Ferenc Gimnázium, Miskolc
50.: Jenei MarcellSzent László Katolikus Gimnázium, Kisvárda
54.: Fülöp MátéBékásmegyeri Veres Péter Gimnázium, Budapest
84.: Nagy BoglárkaKölcsey Ferenc Fogimnázium, Szatmárnémeti
Versenyen kívüliként
82.: Bagladi MilánBatthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa
101.: Bata Zsombor Friedrich Schiller Gimnázium és Szakközépiskola, Pilisvörösvár
103.: Kovács Kristóf Szent László Katolikus Gimnázium, Szakgimnázium, Általános Iskola, Kollégium és Óvoda, Kisvárda
111.: Reinhardt MilánÓbudai Árpád Gimnázium, Budapest

2019. Szlovénia (Maribor)

44. (bronz): Németh MártonBatthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa
48.: Gábor DávidFelsőbüki Nagy Pál Gimnázium, Kapuvár
52.: Székely MilánBékásmegyeri Veres Péter Gimnázium, Budapest
64.: Aszalós PéterDebreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen

2018. Oroszország (Innopolis)

32. (bronz): Görömbey LászlóDebreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen
44.: Fekete RichárdDebreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen
50.: Révész MátéFöldes Ferenc Gimnázium, Miskolc
71.: Dávid GáborFelsőbüki Nagy Pál Gimnázium, Kapuvár

2017. Bulgária (Szófia)

46. (bronz): Kovács Marcell BalázsSzent László Katolikus Középiskola, Kisvárda
46. (bronz): Horváth Anna LiliKazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr
73.: Varga BalázsDebreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen
79.: Vágó BendegúzDebreceni Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen

Az olimpiákon részt vett tanulók iskolái

Iskola Város Résztvevők száma
Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen 9
Fazekas Mihály Gimnázium Budapest 7
Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium Budapest 4
Szent László Katolikus Középiskola Kisvárda 4
Földes Ferenc Gimnázium Miskolc 3
Batthyány Lajos Gimnázium Nagykanizsa 2
Felsőbüki Nagy Pál Gimnázium Kapuvár 2
Szent István Gimnázium Budapest 2
ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Szombathely 1
Ferences Gimnázium Szentendre 1
Friedrich Schiller Gimnázium és Szakközépiskola Pilisvörösvár 1
Kazinczy Ferenc Gimnázium Győr 1
Kölcsey Ferenc Főgimnázium Szatmárnémeti 1
Óbudai Árpád Gimnázium Budapest 1
Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium Szigetszentmiklós 1

ugrás a lap tetejére