1. A rendezvénysorozatról általában
Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) az Európai Leány Matematikai Diákolimpia mintájára indult, 2021-ben. Motivációt ad lányoknak az informatikai pályára orientálásban a nemzetközi megmérettetésen keresztül.
Kétéves próbálkozás után Svájc indította útjára a lányoknak szóló európai versenysorozatot, rengeteg nem európai online résztvevővel.
2. Célok
Sok országban jóval kevesebb nő, mint férfi dönt úgy, hogy az informatika területén akarnak tanulni vagy dolgozni. Ez a nemek közötti különbség még hangsúlyosabb az informatika olimpián.
Az EGOI célja, hogy platformot biztosítson a fiatal nők számára, hogy élvezzék és elmélyítsék érdeklődésüket az informatika iránt. De miért van szükség egy nemtől különálló eseményre?
A fiatal nők ösztönzése a részvételre: Továbbra is fennáll a sztereotípia, hogy a informatika csak a férfiaké. Sok fiatal nő még csak nem is fontolja meg a részvételt, annak ellenére, hogy tehetséges lenne és élveznék. Itt jön képbe a versenyünk: a lányok, akiknek nincs bátorságuk az informatikai olimpián való részvételhez, úgy érzik, hogy bekerültek és közvetlenül megkeresték őket. Ez lehetővé teszi számukra, hogy megtalálják az önbizalmat a részvételhez.
Női példaképek létrehozása: A résztvevők megismerkednek más női informatikusokkal, és megtalálhatják maguknak a női példaképeket. Ez fontos, mivel a legtöbb minta férfi (pl. tanárok, professzorok, számítástechnikai sztárok).
Az önbizalom és az elfogadottság erősítése: Az egyik cél az, hogy a számítástechnikában részt vevő nők teljes mértékben kihasználhassák lehetőségeiket. Ennek eléréséhez szüksége van önbizalomra, elfogadásra. Reméljük, hogy segítjük ezeket a szempontokat a projektünkkel. Ki szeretnénk emelni azokat a nagy eredményeket, amelyekre a fiatal nők képesek. Az izgalmas feladatok ösztönzik a gondolkodást és segítik az algoritmusok örömének erősítését.
3. A verseny szakmai jellemzése
Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) a nagy Nemzetközi Informatikai Diákolimpia előversenye, az olimpiákon alulreprezentált lányok részére. Az Európai Lány Matematikai Diákolimpia mintájára létrejött eseményen a tehetséges lányok önbizalmat és lehetőséget kaphatnak a jó szereplésre. Az eseménnyel megdönthetjük azt a sztereotípiát, hogy az MTMI tárgyakban, speciálisan az informatikában való versenyzés a férfiak kiváltsága.
Az informatikai diákolimpián európai országok csapatai, valamint a rendező ország által meghívott országok csapatai vehetnek részt – jelentős az Európán kívüli részvétel. A csapatnak legfeljebb 4 lány tagja lehet.
Érmet az olimpiai hagyományoknak megfelelően a versenyzők kb. 50%-a kap, melyek közül a háromféle érmes aránya 1:2:3.
A versenyt az IOI mintájára szervezik, azaz mind lebonyolításában, mind feladatai jellegében azonos vele.
Az olimpia hivatalos nyelv az angol. A versenyzők a megoldandó feladatok szövegét az angol mellett anyanyelvükön is megkapják. A fordítás a verseny előtti éjszakán a csapatvezetők és helyetteseik feladata.
A verseny 2 napján a versenyzők 3-4 feladatot oldanak meg. Ehhez a Tudományos Bizottságnak 1012 feladatjavaslatot kell kidolgoznia. A verseny mindkét napján a TB 4-5 feladatjavaslatot terjeszt a Csapatvezetők tanácsa elé, egyenként. Ha a tanács valamelyik feladatjavaslatot nem fogadja el, akkor helyette a TB vezetője újabbat javasol (a kihagyotthoz hasonló típusút). A csapatvezetők a feladatok elfogadása után a feladatok szövegéhez írásbeli pontosítást fűzhetnek, amelynek elfogadásáról a Tudományos Bizottság dönt.
A feladatok algoritmikus jellegűek, nem tartalmaznak semmiféle nyelvi vagy gépi specialitást (például grafikát). A feladatok megoldásához általában elégséges egy egyszerű módszer ismerete (például visszalépéses keresés), egyes tesztesetekre azonban ez nem eredményez mindig kivárható idejű megoldást. Az „igazi” megoldáshoz valamilyen algoritmikus ötletre van szükség.
A feladatok kétféle fő típusba sorolhatók:
- A bemeneti állományban található tesztadatsor, s az erre kapott eredménysorozatot a kimeneti állományba kell írni. (Egy állomány egy teszt, a bemenet több állományból is állhat.)
- A program párbeszédet folytat felhasználójával, a bemenet és a kimenet e párbeszéd közben keletkezik, a párbeszédet egy a versenyző programjához fordított könyvtár biztosítja.
4. Az olimpiák rendezői
Eddig a következő országok voltak, illetve lesznek az EGOI házigazdái:
Időpont | Helyszín | O | M | V |
---|---|---|---|---|
2021. június 13-19 | Svájc (Zürich, online) | 43 | - | 157 |
2022. október 16-23 | Törökország (Antalya) | 45 | - | 155 |
2023. július 15-21 | Svédország (Lund) | 52 | - | 189 |
2024. | Hollandia |
5. A diákolimpia lebonyolítása és szervezetei
Az EGOI lebonyolításának menete megegyezik az IOI lebonyolításával, az IOI-hoz hasonlóan 7 napra osztják el a programokat (egyes esetekben 6 napra).
- 1. nap A csapatok érkezése, a versenyszabályok elfogadása.
- 2. nap Ismerkedés a számítógépekkel, városnézés és nyitóünnepség, az első versenynap feladatainak kiválasztása és fordítása.
- 3. nap Első versenynap, a versenyzők megoldásának értékelése, észrevételek az értékeléssel kapcsolatban.
- 4. nap Pihenő nap, a második versenynap feladatainak kiválasztása és fordítása.
- 5. nap Második versenynap, a versenyzők megoldásának értékelése, észrevételek az értékeléssel kapcsolatban, végső értékelés, döntés az érmesek számáról, a következő olimpiák helyszíneinek kijelölése.
- 6. nap Kirándulás, záróünnepség, díjátadás.
- 7. nap A csapatok elutazása.
General assembly
A csapatvezetők (és helyetteseik) tanácsa. Hivatalos nyelve az angol.
Feladatai:
- 1. nap: az adott évi versenyszabályzat megvitatása, elfogadása.
- 2. nap: a versenyszabályzat anyanyelvre fordítása, ismertetése a versenyzőkkel; a versenygépek, a versenykörnyezet kipróbálása a versenyzőkkel együtt; a versenyfeladatok kiválasztása, megfogalmazása, majd hajnalig tartó fordítása a versenyzők anyanyelvére
- 3. nap (1. versenynap): a versenyzők kérdéseinek angolra fordítása; a versenyzők értékelésének ellenőrzése, ha kell, akkor egyeztetése; az értékelési problémák megbeszélése, szükség esetén döntések
- 4. nap: a versenyfeladatok kiválasztása, megfogalmazása, majd hajnalig tartó fordítása a versenyzők anyanyelvére
- 5. nap (2. versenynap): a versenyzők kérdéseinek angolra fordítása; a versenyzők értékelésének ellenőrzése, ha kell, akkor egyeztetése; az értékelési problémák megbeszélése, szükség esetén döntések döntés az érmesek számáról, éremhatárokról; döntés a következő év olimpiai helyszínéről; választás az olimpia testületeibe.
A hazai összeállítású bizottságok létszáma a résztvevők számához mérten arányosan kisebb, mint a megfelelő IOI-s bizottságoké.
National Committee (Organizing Committee)
A rendező ország által összeállított szervező bizottság, feladata az olimpia lebonyolítása, létszáma 8-12 fő, továbbá mintegy 20-30 középiskolás és egyetemista diák.
Scientific Committee
A rendező ország szakembereiből felállított szakmai bizottság, létszáma 4-6 fő, feladata a verseny feladatainak és értékelő rendszerének előállítása, mintamegoldások készítése, a feladatok szakmai bemutatása, a versenyzők megoldásainak értékelése.
Editorial Board
A rendező ország szakembereiből felállított bizottság, létszáma 6-10 fő, feladata az olimpia kiadványainak (ismertetők, napi újságok, web-lap, elektronikus hirdetőtáblák, …) előállítása.
Technical Committee
A rendező ország szakembereiből felállított bizottság, létszáma 4-6 fő, feladata az olimpián használt mintegy 100 számítógép üzembe állítása, folyamatos üzemeltetése.
International Committee
Három választott tagból és a rendező ország két képviselőjéből áll.
5. A diákolimpia lebonyolítása és szervezetei
Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni:
- Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 2-3. korcsoport (döntőbe jutottak)
- Informatika OKTV (második fordulóba jutottak)
- Európai Leány Informatikai Diákolimpia (előző tanévben szereplők)
A diákolimpiai csapat vezetői és a General Assembly tagjai: Erdősné Németh Ágnes (2022, 2023, 2024), Szabó Zsanett (2022, 2023), Nikházy László (2021), Bakonyi Viktória (2021) és Németh Zsolt (2024).
2021-ben a járványhelyzet miatt online olimpiát rendeztek, de a csapatoknak egy helyről kellett versenyezni. Így ebben az évben Szombathely, az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium adott otthont a magyar csapatnak.
7. Eddigi eredményeink
A diákolimpia magyar résztvevői 9-12. osztályos középis- kolai tanuló lányok. Az első évben az online verseny miatt sok nem európai ország is volt a résztvevők között.
Az eddigi olimpiák európai résztvevőinek összesített pontszámaiból állítható össze a mellékelt táblázat. Ebben Magyarország a középmezőny elején szerepel, 36 induló ország közül.
Az élen Kelet- és Közép-Európai országok szerepelnek, a többi olimpiához képest jóval nagyobb előnnyel.
1. | Ukrajna | 680 |
2. | Lengyelország | 617 |
3. | Oroszország | 913 |
4. | Románia | 849 |
5. | Horvátország | 509 |
6. | Svájc | 143 |
7. | Bulgária | 123 |
8. | Szlovákia | 986 |
9. | Szerbia | 747 |
10. | Belarusz | 661 |
11. | Törökország | 572 |
12. | Grúzia | 419 |
13. | Magyarország | 317 |
Az eddigi 3 diákolimpián a magyar csapat 3 ezüstérmet és 3 bronzérmet szerzett.
2021. Svájc (Zürich, online)
25. (ezüst): | Éles Júlia | Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti |
80.: | Kelemen Anna | ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely |
94.: | Nagy Boglárka | Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti |
129.: | Ottrok Veronika | Berzsenyi Dániel Gimnázium,Budapest |
2022. Törökország (Antalya)
28. (bronz): | Éles Júlia | Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti |
30. (bronz): | Nagy Korina | Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét |
32. (bronz): | Fülöp Csilla | Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged |
50.: | Nagy Boglárka | Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti |
2023. Svédország (Lund)
23. (ezüst): | Fülöp Csilla | Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged |
28. (ezüst): | Keresztély Zsófia | Szent István Gimnázium, Budapest |
81. (bronz): | Nagy Boglárka | Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti |
92.: | Nagy Korina | Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét |
8. Az olimpiákon részt vett tanulók iskolái
Iskola | Város | Résztvevők száma |
---|---|---|
Kölcsey Ferenc Főgimnázium | Szatmárnémeti | 5 |
Bányai Júlia Gimnázium | Kecskemét | 2 |
Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium | Szeged | 2 |
Berzsenyi Dániel Gimnázium | Budapest | 1 |
ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium | Szombathely | 1 |
Szent István Gimnázium | Budapest | 1 |