Logo

1. A rendezvénysorozatról általában

Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) az Európai Leány Matematikai Diákolimpia mintájára indult, 2021-ben. Motivációt ad lányoknak az informatikai pályára orientálásban a nemzetközi megmérettetésen keresztül.

Kétéves próbálkozás után Svájc indította útjára a lányoknak szóló európai versenysorozatot, rengeteg nem európai online résztvevővel.

2. Célok

Sok országban jóval kevesebb nő, mint férfi dönt úgy, hogy az informatika területén akarnak tanulni vagy dolgozni. Ez a nemek közötti különbség még hangsúlyosabb az informatika olimpián.

Az EGOI célja, hogy platformot biztosítson a fiatal nők számára, hogy élvezzék és elmélyítsék érdeklődésüket az informatika iránt. De miért van szükség egy nemtől különálló eseményre?

A fiatal nők ösztönzése a részvételre: Továbbra is fennáll a sztereotípia, hogy a informatika csak a férfiaké. Sok fiatal nő még csak nem is fontolja meg a részvételt, annak ellenére, hogy tehetséges lenne és élveznék. Itt jön képbe a versenyünk: a lányok, akiknek nincs bátorságuk az informatikai olimpián való részvételhez, úgy érzik, hogy bekerültek és közvetlenül megkeresték őket. Ez lehetővé teszi számukra, hogy megtalálják az önbizalmat a részvételhez.

Női példaképek létrehozása: A résztvevők megismerkednek más női informatikusokkal, és megtalálhatják maguknak a női példaképeket. Ez fontos, mivel a legtöbb minta férfi (pl. tanárok, professzorok, számítástechnikai sztárok).

Az önbizalom és az elfogadottság erősítése: Az egyik cél az, hogy a számítástechnikában részt vevő nők teljes mértékben kihasználhassák lehetőségeiket. Ennek eléréséhez szüksége van önbizalomra, elfogadásra. Reméljük, hogy segítjük ezeket a szempontokat a projektünkkel. Ki szeretnénk emelni azokat a nagy eredményeket, amelyekre a fiatal nők képesek. Az izgalmas feladatok ösztönzik a gondolkodást és segítik az algoritmusok örömének erősítését.

3. A verseny szakmai jellemzése

Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) a nagy Nemzetközi Informatikai Diákolimpia előversenye, az olimpiákon alulreprezentált lányok részére. Az Európai Lány Matematikai Diákolimpia mintájára létrejött eseményen a tehetséges lányok önbizalmat és lehetőséget kaphatnak a jó szereplésre. Az eseménnyel megdönthetjük azt a sztereotípiát, hogy az MTMI tárgyakban, speciálisan az informatikában való versenyzés a férfiak kiváltsága.

Az informatikai diákolimpián európai országok csapatai, valamint a rendező ország által meghívott országok csapatai vehetnek részt – jelentős az Európán kívüli részvétel. A csapatnak legfeljebb 4 lány tagja lehet.

Érmet az olimpiai hagyományoknak megfelelően a versenyzők kb. 50%-a kap, melyek közül a háromféle érmes aránya 1:2:3.

A versenyt az IOI mintájára szervezik, azaz mind lebonyolításában, mind feladatai jellegében azonos vele.

Az olimpia hivatalos nyelv az angol. A versenyzők a megoldandó feladatok szövegét az angol mellett anyanyelvükön is megkapják. A fordítás a verseny előtti éjszakán a csapatvezetők és helyetteseik feladata.

A verseny 2 napján a versenyzők 3-4 feladatot oldanak meg. Ehhez a Tudományos Bizottságnak 1012 feladatjavaslatot kell kidolgoznia. A verseny mindkét napján a TB 4-5 feladatjavaslatot terjeszt a Csapatvezetők tanácsa elé, egyenként. Ha a tanács valamelyik feladatjavaslatot nem fogadja el, akkor helyette a TB vezetője újabbat javasol (a kihagyotthoz hasonló típusút). A csapatvezetők a feladatok elfogadása után a feladatok szövegéhez írásbeli pontosítást fűzhetnek, amelynek elfogadásáról a Tudományos Bizottság dönt.

A feladatok algoritmikus jellegűek, nem tartalmaznak semmiféle nyelvi vagy gépi specialitást (például grafikát). A feladatok megoldásához általában elégséges egy egyszerű módszer ismerete (például visszalépéses keresés), egyes tesztesetekre azonban ez nem eredményez mindig kivárható idejű megoldást. Az „igazi” megoldáshoz valamilyen algoritmikus ötletre van szükség.

A feladatok kétféle fő típusba sorolhatók:

  • A bemeneti állományban található tesztadatsor, s az erre kapott eredménysorozatot a kimeneti állományba kell írni. (Egy állomány egy teszt, a bemenet több állományból is állhat.)
  • A program párbeszédet folytat felhasználójával, a bemenet és a kimenet e párbeszéd közben keletkezik, a párbeszédet egy a versenyző programjához fordított könyvtár biztosítja.

4. Az olimpiák rendezői

Eddig a következő országok voltak, illetve lesznek az EGOI házigazdái:

Időpont Helyszín O M V
2021. június 13-19 Svájc (Zürich, online) 43 - 157
2022. október 16-23 Törökország (Antalya) 45 - 155
2023. július 15-21 Svédország (Lund) 52 - 189
2024. Hollandia

5. A diákolimpia lebonyolítása és szervezetei

Az EGOI lebonyolításának menete megegyezik az IOI lebonyolításával, az IOI-hoz hasonlóan 7 napra osztják el a programokat (egyes esetekben 6 napra).

  • 1. nap A csapatok érkezése, a versenyszabályok elfogadása.
  • 2. nap Ismerkedés a számítógépekkel, városnézés és nyitóünnepség, az első versenynap feladatainak kiválasztása és fordítása.
  • 3. nap Első versenynap, a versenyzők megoldásának értékelése, észrevételek az értékeléssel kapcsolatban.
  • 4. nap Pihenő nap, a második versenynap feladatainak kiválasztása és fordítása.
  • 5. nap Második versenynap, a versenyzők megoldásának értékelése, észrevételek az értékeléssel kapcsolatban, végső értékelés, döntés az érmesek számáról, a következő olimpiák helyszíneinek kijelölése.

  • 6. nap Kirándulás, záróünnepség, díjátadás.
  • 7. nap A csapatok elutazása.

General assembly

A csapatvezetők (és helyetteseik) tanácsa. Hivatalos nyelve az angol.

Feladatai:

  • 1. nap: az adott évi versenyszabályzat megvitatása, elfogadása.
  • 2. nap: a versenyszabályzat anyanyelvre fordítása, ismertetése a versenyzőkkel; a versenygépek, a versenykörnyezet kipróbálása a versenyzőkkel együtt; a versenyfeladatok kiválasztása, megfogalmazása, majd hajnalig tartó fordítása a versenyzők anyanyelvére
  • 3. nap (1. versenynap): a versenyzők kérdéseinek angolra fordítása; a versenyzők értékelésének ellenőrzése, ha kell, akkor egyeztetése; az értékelési problémák megbeszélése, szükség esetén döntések
  • 4. nap: a versenyfeladatok kiválasztása, megfogalmazása, majd hajnalig tartó fordítása a versenyzők anyanyelvére
  • 5. nap (2. versenynap): a versenyzők kérdéseinek angolra fordítása; a versenyzők értékelésének ellenőrzése, ha kell, akkor egyeztetése; az értékelési problémák megbeszélése, szükség esetén döntések döntés az érmesek számáról, éremhatárokról; döntés a következő év olimpiai helyszínéről; választás az olimpia testületeibe.

A hazai összeállítású bizottságok létszáma a résztvevők számához mérten arányosan kisebb, mint a megfelelő IOI-s bizottságoké.

National Committee (Organizing Committee)

A rendező ország által összeállított szervező bizottság, feladata az olimpia lebonyolítása, létszáma 8-12 fő, továbbá mintegy 20-30 középiskolás és egyetemista diák.

Scientific Committee

A rendező ország szakembereiből felállított szakmai bizottság, létszáma 4-6 fő, feladata a verseny feladatainak és értékelő rendszerének előállítása, mintamegoldások készítése, a feladatok szakmai bemutatása, a versenyzők megoldásainak értékelése.

Editorial Board

A rendező ország szakembereiből felállított bizottság, létszáma 6-10 fő, feladata az olimpia kiadványainak (ismertetők, napi újságok, web-lap, elektronikus hirdetőtáblák, …) előállítása.

Technical Committee

A rendező ország szakembereiből felállított bizottság, létszáma 4-6 fő, feladata az olimpián használt mintegy 100 számítógép üzembe állítása, folyamatos üzemeltetése.

International Committee

Három választott tagból és a rendező ország két képviselőjéből áll.

5. A diákolimpia lebonyolítása és szervezetei

Az Európai Leány Informatikai Diákolimpia (EGOI) válogatóversenyére az alábbi versenyekről lehet bekerülni:

  • Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny 2-3. korcsoport (döntőbe jutottak)
  • Informatika OKTV (második fordulóba jutottak)
  • Európai Leány Informatikai Diákolimpia (előző tanévben szereplők)

Az EGOI olimpiai csapat tagja automatikusan az előző évi olimpián (EGOI) aranyérmet szerzett versenyző. Szintén csapattag lehet az IOI/CEOI csapatba került lány versenyző is.

A diákolimpiai csapat vezetőit minden évben a Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny szervezésében legtöbbet dolgozó tanárok közül jelöljük ki. Az elmúlt években Erdősné Németh Ágnes (Batthyány Lajos Gimnázium, ELTE), Nikházy László (ELTE) és Szabó Zsanett (ELTE) voltak a magyar csapat vezetői, vezetőhelyettesei (és ebből következően a General Assembly tagjai).

2021-ben a járványhelyzet miatt online olimpiát rendeztek, de a csapatoknak egy helyről kellett versenyezni. Így ebben az évben Szombathely, az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium adott otthont a magyar csapatnak.

7. Eddigi eredményeink

A diákolimpia magyar résztvevői 9-12. osztályos középis- kolai tanuló lányok. Az első évben az online verseny miatt sok nem európai ország is volt a résztvevők között.

Az eddigi olimpiák európai résztvevőinek összesített pontszámaiból állítható össze a mellékelt táblázat. Ebben Magyarország a középmezőny elején szerepel, 36 induló ország közül.

Az élen Kelet- és Közép-Európai országok szerepelnek, a többi olimpiához képest jóval nagyobb előnnyel.

1. Ukrajna 680
2. Lengyelország 617
3. Oroszország 913
4. Románia 849
5. Horvátország 509
6. Svájc 143
7. Bulgária 123
8. Szlovákia 986
9. Szerbia 747
10. Belarusz 661
11. Törökország 572
12. Grúzia 419
13. Magyarország 317

Az eddigi 3 diákolimpián a magyar csapat 3 ezüstérmet és 3 bronzérmet szerzett.

2021. Svájc (Zürich, online)

25. (ezüst): Éles Júlia Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti
80.: Kelemen Anna ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely
94.: Nagy Boglárka Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti
129.: Ottrok Veronika Berzsenyi Dániel Gimnázium,Budapest

2022. Törökország (Antalya)

28. (bronz): Éles Júlia Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti
30. (bronz): Nagy Korina Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét
32. (bronz): Fülöp Csilla Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged
50.: Nagy Boglárka Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti

2023. Svédország (Lund)

23. (ezüst): Fülöp Csilla Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged
28. (ezüst): Keresztély Zsófia Szent István Gimnázium, Budapest
81. (bronz): Nagy Boglárka Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti
92.: Nagy Korina Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét

8. Az olimpiákon részt vett tanulók iskolái

Iskola Város Résztvevők száma
Kölcsey Ferenc Főgimnázium Szatmárnémeti 5
Bányai Júlia Gimnázium Kecskemét 2
Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium Szeged 2
Berzsenyi Dániel Gimnázium Budapest 1
ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Szombathely 1
Szent István Gimnázium Budapest 1

EGOI rendező országok

EGOI résztvevő országok

ugrás a lap tetejére